Project

Moor Filtertechniek komt met technisch hoogstandje voor Fokker Aerostructures

Een Boeing 737, powered by Moor Filtertechniek? Het is misschien iets te veel eer voor ons aandeel in de vliegtuigindustrie. Maar het is onder meer aan de creativiteit uit Maasdijk te danken dat het productieproces van vleugels, motoren en andere vliegtuigonderdelen tegenwoordig probleemloos verloopt bij Fokker Aerostructures. Al 25 jaar is het bedrijf een relatie. Met niet altijd voor de hand liggende vraagstukken in een sector waarin toleranties in materialen not-done zijn.

Case story (PDF)

Hoogeveen is niet de eerste plaats waar je aan denkt voor de productie van hightech vliegtuigonderdelen. In het Drentse landschap is nog een groot deel terug te vinden van wat voorheen een trotse Nederlandse vliegtuigbouwer was. Tegenwoordig is Fokker Aerostructures toeleverancier van de internationale vliegtuigfabrikanten. Onderdelen van de Joint Strike Fighter komen er vandaan, net als onderdelen voor verkeers- en vrachtvliegtuigen voor de grote merken in de industrie.

Van elektronica tot medische sector

In een kwart eeuw tijd heeft Moor Filtertechniek al vaker oplossingen bij Fokker Aerostructures aangedragen om productieprocessen te stroomlijnen. Niet alleen voor de vliegtuigindustrie overigens. Producten (en expertise) van Moor Filtertechniek zijn terug te vinden in alle sectoren waarin de toepassing van verspanende technieken gebruikelijk is, van de elektronica tot en met de medische sector.

De vraag uit Hoogeveen was er echter één die heel complex was. Bij het werken met een Mandelli Spark 1600x CNC-freesmachine bleek het transporteren van spanen en filteren van koelemulsie continu problemen op te leveren. Het standaard-procedé om de koelvloeistof van spanen te scheiden functioneerde in deze situatie onvoldoende.

Stilstand in het productieproces

De vele verstoppingen leidden tot stilstand in het productieproces - ongewenst in een proces dat normaal gesproken 24/7 doorgang moet vinden. Ook kwam breuk van componenten in het afvoersysteem van de freesmachine regelmatig voor. Met spanen vervuilde koelemulsie is daarnaast niet geschikt voor frequent hergebruik, omdat het weer versnelde slijtage van pompen oplevert. Of Moor Filtertechniek een idee had?

Transportlijn in afvoersysteem

Als specialist in aftermarket-oplossingen ontwikkelden we een aanpassing in de afvoer van spanen. Daartoe werd de afvoerlijn onderbroken door een transporter, die spanen en koelsmeermiddel afzuigt vanuit het machinebed. Een sleufzeef (een fijnfilter met een nauwkeurigheid tot 20 micronmeter) haalt vervolgens ook de kleinste verontreinigingen eruit. Dat levert niet alleen een kostenbesparing op bij het gebruik van (dure) koelvloeistof, het concept uit Maasdijk spaart ook het milieu.

‘Specials voor klantspecifieke systemen’

Inmiddels draait de configuratie van Moor Filtertechniek tot volle tevredenheid in Hoogeveen, constateert technisch specialist Paul Sonneveld. ‘Totdat wij erbij werden gehaald is het jarenlang tobben geweest met de machine bij Fokker Aerostructures. Een machine die stilstaat kost productie-uren. Veel machineleveranciers leveren ook wel de filters om spanen te verwijderen, maar dat zijn vaak standaardsystemen. Wij zitten veel meer in de specials voor klantspecifieke problemen, ook bij de toepassing van exotische materialen. Voor ieder voorkomend probleem is wel een oplossing.’

Gerelateerde pagina's

Bekijk ook onze andere oplossingen

Vloeistoffiltratie

Vloeistoffiltratie
Bekijk ook onze andere oplossingen

Spanenbehandeling

Spanenbehandeling
Onze specialisten helpen u graag verder

Neem contact op

Neem contact op